Motorcykeldäck
Motorcykeldäcken är bland det viktigaste när det gäller förarens säkerhet men även ett kriterium för att ge en så bra körupplevelse som möjligt. Som Point S-verkstäder har vi däckförsäljning av däck till alla fordon, även motorcykeldäck. Som experter råder vi dig att vara uppmärksam på däckens skick då de är något av den viktigaste utrustningen på din motorcykel.
Service av motorcykeldäck
Om däcken är för gamla eller skadade är de naturligtvis en olycksrisk men ger även en sämre körupplevelse.
På Point S utövar vi inte endast däckservice till bilar, vi är experter på däck till alla fordon, inklusive motorcyklar. Här är några av de tjänster vi erbjuder dig när det gäller motorcykeldäck:
- Luftryck
- Hjulinställning
- Balansering
Reparation av motorcykeldäck
En punktering är alltid ovälkommen! Trots att reparationsutrustning för motorcykeldäck kan användas temporärt, är det rekommenderat att du vänder dig till en däckexpert så att skadan inte blir värre. Däckexpterten kan erbjuda dig två lösningar, att ersätta däcket med ett nytt eller reparera skadan. Om skadan inte är för stor borde en reparation vara tillräckligt.
Lufttryck
För att hålla ett däck i god kondition under en lång tid gäller det att lufttrycket är rätt anpassat, och för att däcket ska hålla så länge som möjligt är det viktigt att tänka på hur du använder bromsarna på motorcykeln.
När ska man byta däck på motorcykeln?
Point S ger dig här några tips på när det kan vara dags att byta däck. Om du känner igen någon av orsakerna nedan är det dags att besöka din Point S-handlare!
-
Slitage är första tecknet man bör hålla koll på. Ha alltid ett öga på indikatorn för däckslitage (TWI) - en triangel av pilar som sitter på sidan av däcket och som visar när slitaget är så stort att man bör byta däck.
-
Det är också mycket farligt att köra med en förslitning i däcket där man ser corden och om du ser en kvadratisk förslitning eller bubblor eller avskalning - byt däcket genast! Detta kan orsaka instabilitet i motorcykeln. En annan orsak till avskalning kan vara en brisfällig fjädringsinställning. Det kanske inte är tillräckligt att byta ut däcket utan även fjädringen behöver kontrolleras och justeras
-
Om det finns för många hål och skåror i däcket kan detta vara ett tecken på att det behöver ersättas omgående. Ett sådant däck håller inte länge till. Risken finns att kontaktytan med vägen blir ojämn vilket innebär att motorcykelns köregenskaper försämras.
-
Slutligen så har ett motorcykeldäck, precis som alla andra typer av däck, en maximal livslängd. Ett däck bör inte vara äldre än 5 år eftersom gummit hårdnar när oljan i däcket avdunstar. Du kan se på det fyrsiffriga numret på däckets sida när däcket har tillverkats. De första två siffrorna är veckonumret och de två sista är årtalet.
Vi tar hand om mopeder och motorcyklar. Glöm inte att däcken är det enda som har kontakt mellan dig och vägen!
För mer information boka en tid med en av våra exporter eller besök vår närmaste Point S verkstad !