Byt däck med Point S

Rich text

VILKA DÄCK BEHÖVER DU?

Valet av däck beror på fordonets märke och modell. För att veta vilka däck som passar just din bil kan du antingen ta en titt i instruktionsboken eller på däcken din bil är utrustad med idag. Är du osäker på hur du läser av däckstorleken? Läs vår artikel om hur du läser informationen på dina däck. Vi hjälper dig att ta reda på vilka däck som passar din bil. Du kan också fråga din lokala Point S-expert som kan ge dig råd om de bästa däcken för din bil.

På Point S har vi ett stort utbud av däck för alla budgetar, från personbils- och 4x4-däck till skåpbils- och motorcykeldäck. Från premiummärken som t.ex Continental, Bridgestone, Goodyear, Michelin och Nokian Tyres till mellanklassmärken som Point S, Firestone och Yokohama.

 

Hitta din Point S-verkstad
Närmast dig
Rich text

HUR MYCKET KOSTAR NYA DÄCK?

Däckpriset beror på vilken typ av däck du behöver till ditt fordon, t.ex. däckmärke/dimension/klassificering. Kontakta din lokala Point S-verkstad för mer information.

HUR LÄNGE HÅLLER DÄCK?

Däckens livslängd beror på fordonet och hur det körs.

Är du osäker på dina däcks skick rekommenderar vi att du besöker din lokala Point S-verkstad för en fullständig däckinspektion. Att köra med allt för slitna däck kan vara farligt eftersom däckets grepp och egenskaper försämras, särskilt på våta vägar. Du kan också få böter om du kör med olagliga (allt för slitna) däck.

HUR VET MAN ATT ETT DÄCK ÄR UTSLITET?

Point S och alla däckmärken har slitagevarnare, som indikerar om däcket är utslitet. Dessa slitagevarnare är inbyggda i slitbanans huvudspår. Minsta lagliga mönsterdjup är 1,6 mm på sommardäck och 3 mm för vinterdäck. När däcket är nytt är dessa varnare knappt synliga, men när du börjar se mer än en eller två av dessa varnare, synliga som små broar mellan slitbanans linjer, betyder det att du måste byta till nya däck. Vänta inte med att byta ut dina däck om du märker att däckets slitbana är låg.

NÄR TILLVERKADES MINA DÄCK?

På däckets sida hittar du symbolen ”DOT” följt av siffror som berättar när däcket tilvlerkades:

  • De två första siffrorna identifierar tillverkningsveckan (från 1 till 53).
  • De två sista siffrorna representerar tillverkningsåret.

Till exempel betyder "DOT XXXX XXXX 1218" att ditt däck tillverkades under vecka 12 2018.

Om däckets DOT-markering bara har tre siffror istället för fyra betyder det att de tillverkades före år 2000. Vi rekommenderar att du byter dem hos ditt lokala Point S-center så snart som möjligt även om de kan verka användbara.

 

ALLA FORDODSDÄCK, BILDELAR OCH -TILLBEHÖR

Vi erbjuder ett stort utbud av biltillbehör som utvecklats i samarbete med flera pålitliga och välkända leverantörer för att kunna erbjuda dig högkvalitativa bildelar. Vårt sortiment består av bildelar och biltillbehör, såsom batterier och torkarblad.

 

RÅD FRÅN VÅRA  POINT S-EXPERTER

VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN SOMMAR- OCH VINTERDÄCK?

Vinterdäck och sommardäck är utformade på olika sätt för att uppfylla säsongens behov. Sommardäck har hårdare gummiblandningar för att minska friktionen och motstå höga temperaturer utan att bli mjuka. De har färre räfflor och spår än vinterdäck för att minimera vattenplaning. De är perfekta för torra och våta vägar. Vinterdäck har högre halt av naturgummi för att minska stoppsträckan vid inbromsning, tusentals små spår och djupt slitbanemönster för att leda bort vatten och förhindra vattenplaning. Det optimala greppet gör att vinterdäcken fungerar bättre i kalla väderförhållanden med snö och is på våta och kalla torra vägar.

VAD HÄNDER OM DU ANVÄNDER VINTERDÄCK PÅ SOMMAREN?

Vinterdäck är tillverkade för att fungera vid låga temperaturer och deras värmeavledningsförmåga är lägre än sommardäckens. Om du använder vinterdäck under sommaren ökar risken för övertryck och att däcken spricker. Om du dessutom inte byter ut dina vinterdäck mot sommardäck och vice versa, går cirka 60 % av däckens livslängd förlorad, din bränsleförbrukning ökar och det låter mer än om du har åretruntdäck eller sommardäck.

BÖR DU BYTA ALLA FYRA DÄCKEN PÅ EN GÅNG PÅ DIN BIL?

Det finns inget krav på att byta alla fyra däcken samtidigt – du kan byta de två däcken fram mot de två bak. Men om alla fyra däcken är skadade ska de bytas ut samtidigt så snabbt som möjligt.
Det är inte obligatoriskt att montera samma däck fram och bak på din bil. För optimal säkerhet och prestanda rekommenderar vi att du monterar samma märke, storlek, slitbanemönster, belastningsindex och hastighetsklassning fram och bak.  

HUR BYTER MAN DÄCK?

10 snabba steg för att enkelt byta däck:

1. Hitta en säker plats där du kan stanna.

2. Sätt upp din varningstriangel och säkra din bil.

3. Ta bort  eventuell navkapseln.

4. Lossa alla hjulmuttrar ett halvt till ungefär ett varv med fälgkorset.

5. Lyft upp fordonet med domkraften.

6. Ta bort det punkterade däcket genom att lossa alla hjulmuttrarna.

7. Lyft upp reservhjulet på navet.

8. Dra åt hjulmuttrarna lite för hand.

9. Sänk domkraften tills reservdäcket nuddar marken.

10. Använd fälgkorset för att dra åt var och en av hjulmuttrarna i följd.

 

HUR KONTROLLERAR MAN DÄCKTRYCKET?

Däcktrycket har stor betydelse för ett fordons säkerhet och ekonomi.

Därför måste däcktrycket kontrolleras regelbundet (varje månad) i kallt tillstånd (aldrig i varmt tillstånd), särskilt före en längre resa.

Bromssträckan beror på däcktrycket. Vid en hastighet på 100 km/h är bromssträckan med korrekt pumpade däck 40 m, jämfört med 42,4 m med däck med för lågt lufttryck. Resultatet har därmed förbättrats med nästan 6 %, vilket motsvarar 2,4 meter.

Felaktigt lufttryck leder till ojämnt däckslitage. För låga tryck orsakar skulderslitage och medför risk för strukturella skador på däcket. För högt tryck orsakar slitage på däckets mitt.

Däcktrycket ska vara det som rekommenderas för ditt fordon beroende på hur många personer eller vilken vikt du transporterar. Du hittar specifikationen i bilens instruktionsbok eller ibland på en skylt på dörrstolpen eller på tankluckans insida. Framdäcken kan behöva ett annat tryck än bakdäcken; det kan också bero på däckens belastning och däckmärket. Se till att du har rätt tryck för den typ av däck du har. Om däcken har för högt eller för lågt lufttryck slits de ojämnt och blir osäkra. Du kan antingen använda en däcktrycksmätare och pump på din lokala däckverkstad eller göra det hemma med din egen.

Moderna bilar ger en varning på instrumentpanelen när ett däck har problem, medan äldre bilar måste kontrolleras visuellt då och då. Även med moderna bilar är det bra med regelbundna visuella kontroller. Lär känna dina däck.