Hjul och däckbalansering hos Point S
Efter montering av nya däck är det nödvändigt att göra en däckbalansering då nya däck aldrig har exakt viktfördelning. Den ena sidan av däcket är alltid tyngre än den andra. Som däckverkstad erbjuder din Point S-återförsäljare montering av Point S-däck och däckbalansering.
Vad är däckbalansering?
Många är förvirrade över vad skillnaden mellan däckbalansering och hjulinställning är. Hjulinställningen består i att göra hjul perfekt parallella med varandra och vinkelrätt mot marken. Däckbalansen är relaterad till ett obalanserat däck som innebär en ojämn fördelningsmassa i ett däck eller hjul. För att lösa problemet består däckbalanseringen av att fördela hjulets vikt på ett exakt och enhetligt sätt genom att placera motvikter i fälgen.
Point S, specialist på alla däcktjänster
Point S-verkstäderna är försedda med den senaste utrustningen för hjulinställning och balansering. Balanseringen av dina däck bör göras av en professionell däckmontör, precis som när däcken monteras på bilen.
Innan vikterna placeras kommer din Point S-expert att montera däcket med ventilen mittemot märket på däcket om det finns ett. Denna markering indikerar däckets tyngsta sida. På ventilsidan är kanten tyngre på fälge och det skapar redan en första balans som begränsar antalet däck att monteras.
Skotten placeras sedan med en maskin som vrider på hjulet och upptäcker obalanser. Pelletsens placering indikeras av laserstrålar. Tyngdpunkten måste vara perfekt centrerad i rotationsaxeln.
Effekter av dålig däckbalansering
Att balansera däck hjälper till att förhindra rattens vibrationer och ojämna däckslitage. Efter en chock är din körkomfort inte längre densamma och balanseringen kan påverkas.
Fel däckbalansering kan leda till följande problem:
- Förslitning på hjulupphängning och fel på fordonets komponenter
- Förtida ojämnt slitage på däcken
- Minskad däcklivslängd
- Ökning av bränsleförbrukningen
- Vibration i hjulhusen eller i fälgarna under körning
I händelse av påkörning på trottoaren kan hjulets vikt fördelas ojämnt. Om du märker några problem är det en bra idé att kontrollera balans och parallellitet på hjulen.
När ska man kontrollera däckbalanseringen?
Point S rekommenderar att du balanserar både bakhjulen och framhjulen för att skydda dina däck så länge som möjligt mot slitage och för att optimera livslängden. Däck och hjul ska kontrolleras och balanseras var 20 000 km och varje gång ett däck repareras, bytas ut eller monteras. Boka en tid med en av våra exporter eller besök vår närmaste Point S verkstad för att balansera dina däck!