Skicket på dina däck: hur upptäcker man onormalt däckslitage

Däcken på bilen är det enda som har kontakt med marken när du kör. De ska se till så att du har bra grepp i vägbanan och att bromssträckan inte blir för lång vid en inbromsning. Därför är det viktigt att kontrollera däckens kondition regelbundet. Men som många andra förare så har du säkert undrat hur du ska kontrollera däcken. Här kommer lite tips som kan lära dig lite mer om däckslitage och hur du ska upptäcka m det är onormalt. 

Rich text

HUR KONTROLLERAR MAN DÄCKEN?

Point S och alla andra däckfabrikat har indikatorer i däcken som påvisar om däcken är utslitna. Det kan var en en gummibit på 1,6 mm, som vanligtvis placeras längst bort i de längsgående kanalern. När slitbanan kommer i nivå med indikatorn får däcket inte användas längre och måste bytas ut. Det finns även numeriska indikatorer som raderas efter hand som däckets slits. 
Ett annat sätt att kontrollera däcket är med en mönsterdjupmätare. 

 

NORMALT OCH ONORMALT DÄCKSLITAGE

Däckslitag uppstår av två anledningar.

  • Normalt slitage: Det finns ingen angiven sträcka som ett däck ska rulla innan det blir utslitet, det beror helt på ditt sätt att köra bilen. 
  • Onormalt slitage: Påverkan från bilen som göra att däcken slits, t e x att en framvagnsinställning behöver göras. 

 

DÄCKSLITAGE

Det finns olika typer av yttre slitage om orsakar olika typer av skador på däcket.

  • Tidigt slitage på däcket: Kan orsakas av att lufttrycket är för lågt
  • Slitage mitt på däcket: Lufttrycket är för högt. Slitage på grund av att man har kört fortare än hastighetsbeteckningen på däcket medger
  • Slitage på sidan av däcket: Felaktig hjulinställning
  • Ojämnt slitage av däcken: Obalans i däcken. Felaktig hjulinställning

 

Sammanfattningsvis kan man säga att kontinuerlig kontroll av däckmönstret ökar din säkerhet på vägen. 
Om du är osäker på dina däcks status eller behöver hjälp med något av ovanstående problem, boka en tid med en av våra exporter eller besök vår närmaste PointS verkstad !